לעיתים רבות אנו מקבלים החלטות שגויות על סמך פרופילים שגויים שאנו מאמצים במוחנו כפרופילים הרצויים. הדבר נכון בכל תחומי החיים החל מבחירת בן הזוג וכלה בבחירת העבודה הרצויה. אולם לעיתים רבות מה שנראה מושלם וזוהר מבחוץ מתגלה כאפרורי ואף יותר מכך.
בחירת מקצוע דומה לבחירת בן זוג: אנו בודקים את היופי- היוקרה שהמשרה "משדרת", ההכנסה, והאופי- רמת הסיפוק האישי שהמשרה מעניקה לנו.
מקצועות רבים שנראים כזוהרים מתגלים כמתסכלים, משעממים וסובלים מתחלופה רבה בכוח האדם, לדוגמא תחום יחסי הציבור והפרסום מושך רבים מהצעירים המעוניינים להיכנס לעולם הזוהר, אולם בפועל התחום קשה ומתיש ורבים שרוצים להגיע למשרות בכירות בתחום מתחילים את הקריירה כתקציבאים, תפקיד שמצריך עבודה סיזיפית של שעות מרובות, לקוחות תובעניים ושכר מינימום ומתייאשים לאחר מספר חודשים.
ישנם מקצועות שזוכים להילה האופפת אותם ומדמה להם נופך חושני, אטרקטיבי ומרגש, מעין "סקס אפיל" שמושך אליו אנשים, מקצועות אלו הם בדרך כלל המבוקשים באוניברסיטות, לדוגמא, מקצועות השיווק, ההנדסה והטכנולוגיה. האם שעות עבודה מרובות, טשטוש הגבולות בין העבודה והבית, השכר הנמוך המשולם בחלק מתחומי עיסוק אלו אכן מצדיקים את התואר המזהיר- מנהל שיווק, מנהל תפעול, מנהל אבטחת איכות?
מדוע מקצועות אחרים לא זוכים לאותו "סקס אפיל" מדובר? ישנם מחקרים המצביעים על מספר מקצועות אשר רמות הביקוש אליהם בעתיד צפויות להיות גבוהות, מקצועות העוסקים באוכלוסיית הגיל השלישי או באקולוגיה למשל, אינם זוכים לאותה עדנה וביקוש כפי שמקצועות בעלי "סקס אפיל" זוכים.
אם כן, כיצד עלינו לקבל החלטות כאשר אנו באים לבחור מקצוע לעתיד?
ראשית, עלינו לקבל את התובנות מתוכנו, לאיזה תחום, באיזה מקצוע אנחנו מתעניינים, מסתקרנים, מתרגשים.
שנית, לנקות את כל רעשי הרקע מבחירת המקצוע, דהיינו לא להתרשם מאותו "סקס אפיל" ממקצועות מסוימים ולא להסתכל על הדשא של השכן, מקצועות שאחרים מסופקים בהם ומשתכרים בהם היטב, אינם בהכרח ערובה להצלחה ולסיפוק שלנו.
לאחר שהתמקדנו בבחירת המקצוע, עלינו לקבל אינפורמציה מירבית עליו מחברים ומאנשים העוסקים בתחום, במיוחד באותם מקצועות "סקס אפיל" ולדלות מהם אינפורמציה מירבית על ההנאות, הקשיים ועל אותם תחומים אפורים במקצועות אלו. נוכל לקבל גם אינפורמציה מסטודנטים המבצעים סטאז' או פרקטיקום במקומות עבודה.
לבסוף לאחר שקיבלנו תמונה נכונה ובהירה יותר של המקצוע נוכל להתקדם הלאה ולבחור באופן נקי יותר, המנותק משיקולים לא עניינים את האופק המקצועי הרצוי לנו ולנתב עצמנו לכיוון מקצועי מספק ומפרה.
בחירת מקצוע דומה לבחירת בן זוג: אנו בודקים את היופי- היוקרה שהמשרה "משדרת", ההכנסה, והאופי- רמת הסיפוק האישי שהמשרה מעניקה לנו.
מקצועות רבים שנראים כזוהרים מתגלים כמתסכלים, משעממים וסובלים מתחלופה רבה בכוח האדם, לדוגמא תחום יחסי הציבור והפרסום מושך רבים מהצעירים המעוניינים להיכנס לעולם הזוהר, אולם בפועל התחום קשה ומתיש ורבים שרוצים להגיע למשרות בכירות בתחום מתחילים את הקריירה כתקציבאים, תפקיד שמצריך עבודה סיזיפית של שעות מרובות, לקוחות תובעניים ושכר מינימום ומתייאשים לאחר מספר חודשים.
ישנם מקצועות שזוכים להילה האופפת אותם ומדמה להם נופך חושני, אטרקטיבי ומרגש, מעין "סקס אפיל" שמושך אליו אנשים, מקצועות אלו הם בדרך כלל המבוקשים באוניברסיטות, לדוגמא, מקצועות השיווק, ההנדסה והטכנולוגיה. האם שעות עבודה מרובות, טשטוש הגבולות בין העבודה והבית, השכר הנמוך המשולם בחלק מתחומי עיסוק אלו אכן מצדיקים את התואר המזהיר- מנהל שיווק, מנהל תפעול, מנהל אבטחת איכות?
מדוע מקצועות אחרים לא זוכים לאותו "סקס אפיל" מדובר? ישנם מחקרים המצביעים על מספר מקצועות אשר רמות הביקוש אליהם בעתיד צפויות להיות גבוהות, מקצועות העוסקים באוכלוסיית הגיל השלישי או באקולוגיה למשל, אינם זוכים לאותה עדנה וביקוש כפי שמקצועות בעלי "סקס אפיל" זוכים.
אם כן, כיצד עלינו לקבל החלטות כאשר אנו באים לבחור מקצוע לעתיד?
ראשית, עלינו לקבל את התובנות מתוכנו, לאיזה תחום, באיזה מקצוע אנחנו מתעניינים, מסתקרנים, מתרגשים.
שנית, לנקות את כל רעשי הרקע מבחירת המקצוע, דהיינו לא להתרשם מאותו "סקס אפיל" ממקצועות מסוימים ולא להסתכל על הדשא של השכן, מקצועות שאחרים מסופקים בהם ומשתכרים בהם היטב, אינם בהכרח ערובה להצלחה ולסיפוק שלנו.
לאחר שהתמקדנו בבחירת המקצוע, עלינו לקבל אינפורמציה מירבית עליו מחברים ומאנשים העוסקים בתחום, במיוחד באותם מקצועות "סקס אפיל" ולדלות מהם אינפורמציה מירבית על ההנאות, הקשיים ועל אותם תחומים אפורים במקצועות אלו. נוכל לקבל גם אינפורמציה מסטודנטים המבצעים סטאז' או פרקטיקום במקומות עבודה.
לבסוף לאחר שקיבלנו תמונה נכונה ובהירה יותר של המקצוע נוכל להתקדם הלאה ולבחור באופן נקי יותר, המנותק משיקולים לא עניינים את האופק המקצועי הרצוי לנו ולנתב עצמנו לכיוון מקצועי מספק ומפרה.
מיקה רוט אור
יועצת שיווקית (MBA)
מאמנת אישית ועסקית מומסכת
מנכ"ל Polaris- שירותי ייעוץ ואימון, משרד המתמחה בייעוץ ואימון לפרטיים ולעסקים קטנים ובינוניים
052-3682291
www.mypolaris.co.il
יועצת שיווקית (MBA)
מאמנת אישית ועסקית מומסכת
מנכ"ל Polaris- שירותי ייעוץ ואימון, משרד המתמחה בייעוץ ואימון לפרטיים ולעסקים קטנים ובינוניים
052-3682291
www.mypolaris.co.il